Köpenhamn dag 2: Glyptoteket

 
 
Det blev dag 2 i Köpenhamn. Vi gick runt och tittade på söt ahus och sedan delade vi upp oss. M och J skulle möta sina föräldrar och jag och Björn skulle möta Hanna på Glyptoteket...
 
 
 
... Som är typ det finaste muséet i Norra Europa. Skulle till och med vilja säga att det är trevligare än Brittish Museum. Mycket pga palmerna på vinterträdgården + att det inte är så mycket folk.
 
 
 
Först kikade på lite modern skulptur i klassisk anda. Den här () tyckte jag var himla obehaglig och den här () med Perseus och Medusa tyckte jag var himla tjusig.
 
 
 
Sedan gick vi in i antiken, som ju är mitt naturliga habitat.
 
 
Älskar att någon har försökt laga hans näsa en gång i tiden <//3
 
 
 
Mina lockar hade blivit helt förstörda av regnet och nu såg det mest lite ledsamt ut.
 
 
Ett nasotek. Alltså en samling näsor. Bästa grejen att samla på alltså.
 
 
Caligula, omålad och målad. Det här är en helt okej bemålning, känns v'äldigt mycket som en 3D-bild i datorn typ, men samma studio har gjort en annan version som finns på Antikmuséet i Göteborg. Rekommenderar verkligen att gå och se den om man vill skrattgråta.
 
 
Jag och min armé
 
 
Hur snyggt? Så himla fint, önskar att alla byggnader hade ett sånt här pompejirum <3
 
 
 
 
Sedan gick vi tillbaka till vinterträdgården där jag smygfotade Hanna, och funderade på att ta ett glas vin. Men vi hade ett tåg att passa och behövde äta något mer plånboksvänligt än museimat. Å andra sidan lär jag ju gå tillbaka hit V-A-R-E-N-D-A gång jag är i Köpenhamn.
 
 
 
Hur fin är inte Hanna förresten? Och henens Bauhausjacka sedan Ni hittar henens blogg här!
 
---
 
Jag har precis läst en kurs som handlat en hel del om hur muséer och privata samlare medvetet köpt in stulna föremål eller själva plundrat (och plundrar!) kulturarv. Nu vet jag inte hur mycket nya saker Glyptoteket köper in, men jag kunde ändå inte sluta tänka på hur många föremål Jacobsen (grundaren) åkt runt och köpt upp utan att bry sig om deras historia eller kontext. "Okänd fyndplats", "grekisk" eller "romersk" är snarare standard än undantag. Skulpturerna förlorar sitt vetenskapliga värde och reduceras enbart till konst. Här kan ni läsa en artikel om ett kontroversiellt köp de gjorde på 70-talet (förra året erkände Glyptoteket att föremålen var stulna och lämnade tillbaka dem, men de utgör ju bara en pytteöiten del av deras samlingar).
 
Men skulpturer är väl enbart konst? Nja. Även om deras huvudsakliga syfte är att vara dekorativa, säger ju deras placerig i tid och rum också något om samhället i vilket de skapades. Har man en speciell stil på statyer i bad hus, parker eller i privata villor? Har man fler statyer av män än kvinnor? Jobbar man i speciella material beroende på var skulptutren ska placeras? Vilken nivårskillnad är det mellan betraktaren och skulpturen och har skulptören tagit hänsyn till detta? Hade skulpturen grävts ut på ett vetenskapligt sätt med ordentlig dokumentation hade vi kanske kunnat svara på fler av dessa frågor, i stället för att anta att saker förhöll sig på ett visst sätt. Och bara för att saker fungerade på ett sätt i en del av Romarriket behöver det inte nödvändigtvis fungera så i andra delar - imperiet sträckte ju sig runt hela medelhavet, från England och Spanien till Egypten och Amenien.
antiken - arkeologi - arkitektur - copenhagen - glyptoteket - grekland - konst - köpenhamn - medusa - nasotek - ny carlsberg glyptotek - perseus - rom - sculpture - skulptur - statyer - vinterträdgård